يمين القسامة في الفقه الإسلامي والعرف القبلي المأربي دراسة فقهية مقارنة
DOI:
https://doi.org/10.56807/buj.v5i3.389الملخص
هدف هذا البحث إلى بيان أحكام يمين القسامة في الفقه الإسلامي والعرف القبلي المأربي، ولتحقيق أهداف هذا البحث تم الاعتماد على المنهج الوصفي بشقيه الاستقرائي والتحليلي، وعلى المنهج المقارن من خلال تتبع أقوال الفقهاء وأدلتهم، والأعراف القبلية في محافظة مأرب، وتم تقسيم البحث إلى مبحث تمهيدي: تناول التعريف بمصطلحات البحث، وبين المبحث الأول: المبتدئون بالقسامة في الفقه والعرف المأربي؛ ومن يجب عليه اليمين، وأوجه الاتفاق والاختلاف بين الفقه الإسلامي والعرف، وتضمن المبحث الثاني: ما يجب بالقسامة، وبيان مدى التوافق والاختلاف بين الفقه الإسلامي والعرف المأربي، وتوصل البحث إلى عدد من النتائج منها: اتفقت الأعراف القبلية مع الشرع في توجيه يمين القسامة على المدعى عليهم بالقتل، واختلفت الأعراف في عدد الأيمان مع الشرع البالغ عددها خمسون يميناً، وان الأعراف القائلة: بعدم إلزام المتهمين بالقتل بالدية بعد المضي في اليمين له مستند في الشرع، وإلزام المتهمين الدية بعد المضي في اليمين عرف ليس له مستند في الشرع، وإلزام أهل العاقلة تحمل القتيل، ولا يخرجهم من تحمله اليمين إلا أن يرضى أولياء القتيل باليمين مخالف للشرع، وأوصى الباحث بقيام أهل الاختصاص في العرف القبلي بتنقيح الأعراف القبلية، واعتماد الموافق للشرع منها دون المخالف، وقيام الدولة بتقنين وتدوين الأعراف القبلية وضبطها لمنع التجاوز من الحكام العرفيين.
الكلمات المفتاحية: القسامة -الفقه الإسلامي -العرف.
AbstractThe aim of this research is to clarify the rulings of qasama in Islamic jurisprudence and the Marib tribal mores. To achieve the objectives of this research, the descriptive approach was relied on, both its inductive and analytical parts, and on the comparative approach by tracking the sayings of the jurists and their evidence and the mores in Marib governorate. The research was divided into an introductory section addressing the definition of research terminology clarifying beginners in Qasama in jurisprudence and Maribian mores ; who is required to take an oath, and the aspects of agreement and differences between Islamic jurisprudence and mores. The second section included: what is required by swearing, and an indication of the extent of compatibility and disagreement between Islamic jurisprudence and the Marib mores. The research reached a number of findings including: the tribal mores agreed with the law in directing the swearing oath to the plaintiff accused with killing and the mores differed in the number of oaths with the law, which is fifty oaths, and that the mores stating that the accused of killing are not obliged to pay the blood money after proceeding with the oath, has a basis in the law whereas obligating the accused to pay the blood money after proceeding with the oath is a more having a basis in the law, and obliging the relatives to pay even if they swear the oath unless the guardians of the dead are satisfied with the oath, which is contrary to the Sharia
Keywords: Qasama - Islamic jurisprudence - Mores