دلالة التنكير في بعض مفردات نونية أبي البقاء الرندي

  • بصرة عبدالحكيم عامر اليعيشي قسم اللغة العربية -كلية التربية والعلوم برداع-جامعة البيضاء

الملخص

    يتناول هذا البحث دلالة التنكير في بعض مفردات نونية أبي البقاء الرندي، ويهدف إلى معرفة بعض الدلالات التي يحملها التنكير في اللغة، من خلال بعض مفردات النونية، وسيقوم على تتبع بعض المفردات النكرة، ويحاول التعرف على المعاني التي أضافها التنكير لها، وسيعتمد البحث على المنهجين الوصفي والتحليلي؛ ذلك أنهما الأنسب لهذا البحث، وقد جاء البحث في تمهيد، وثلاثة مطالب، الأول منها حول دلالة التنكير على العموم، والثاني حول دلالة التنكير على التكثير، والثالث حول دلالات أخرى  للتنكير في النونية؛ ليصل البحث أخيرًا إلى الوظيفة الكبيرة التي يؤديها التنكير في تأكيد المعنى العام للقصيدة، مدعومًا بالسياق اللغوي والمقامي للنونية.

                 الكلمات المفتاحية: دلالة- التنكير- نونية أبي البقاء الرندي.

Abstract:

 This research deals with the denotation of making indefinite in Abi Al-Baqa Al-Randi's potty. It aims to know some of the denotations that making indefinite carries in the language, through the vocabularies of the potty. The research is going to follow some indefinite vocabularies and it attempt to identify the meanings that making indefinite added to them. It is based on descriptive and analytical approaches.  Because of being the most appropriate for this research. The research is divided into an introduction section, and other three sections, the first of which is about the denotation of making indefinite in general, the second is about the denotation of making indefinite on multiply, and the third includes the other denotations of making indefinite. Finally, the research is going to reach the greatest function that making indefinite applies in confirmation of the general meaning of the potty , supporting by linguistic context and maqami of the potty.

  Keywords: Denotation, Making Indefinite, Potty, Abi Al-Baqa Al-Randi

منشور
2021-10-25
كيفية الاقتباس
ب. ع. ع. ا. (2021). دلالة التنكير في بعض مفردات نونية أبي البقاء الرندي. Albaydha University Journal, 3(2), 1119-1125. استرجع في من https://baydaauniv.net/buj/index.php/buj/article/view/209