Negotiating the Image of Yemeni Women in Wajdi al-Ahdal'sA Land without Jasmine (2012)

  • Mohammed Al-Hiba Department of English, Faculty of Education, Al-Baydha University

الملخص

Arab women in general and Yemeni women in particular have been frequently presented with a negative and tarnished image, whether in media or literature. Arguably, women are perceived to be deterred by various factors such as high illiteracy rate in their midst. They are usually reported to be suffering from low socioeconomic standing in the society. Besides, women are usually assumed and/or supposed to be living under the constant grip of social customsand traditions. Therefore, women are mostly depicted in the writings of many with a negative image. They are portrayed with stereotypical images as being fragile, passively compliant, and submissive. Besides, women have usually been depicted as victims of and/or sex objects for men. The current research paper is thus intended to negotiate and explore the nature of women's image(s) presented in Wajdi al-Ahdal'sA Land without Jasmine. In addition to mapping out the image of women presented in the novel, the present research is going to examine the particular impact of such perpetuated stereotyping images in bettering or worsening the status of women.

Key Words: Women, Yemeni Women, Image, Stereotypes, Perpetuate, Negative

 

ملخص

            غالبا ما تم تقديم المراة العربية عموما واليمنية على وجة الخصوص بصورة سلبية ومشوهه سواء في الاعلام او الكتابات الادبية، ويمكن القول جدلا ان وضع المراة محاط بالعديد من المعوقات مثل ارتفاع نسبة الامية في اوساطهن،بالاضافة الى المعاناة الاجتماعية والاقتصادية، كما ان انه ينظر الى ان المراة تعيش تحت القبضة القوية والدائمة للعادات والتقاليد. ولهذا وغيره من الاسباب فان الحديث عن وتصوير المراة في الكثير من الكتابات يكون سلبيا، حيث يتم تصوير النساء باشكال نمطية سلبية كالضعف والخنوع والانقياد، كما انة يتم تصوير النساء كضحايا للرجال وادوات للجنس. واخذا بعين الاعتبار كل ما ذكر انفا فان هذه الورقة البحثية تنوي التحقيق والبحث في الصور التي تم تقديمها عن المراة في رواية وجدي الاهدل (ارض بلا سماء), كما ستقوم هذه الدراسة البحثية بالاضافة الى دراسة صورة المراة بمناقشة وتحقيق الاثر الذي تتركة ادامة مثل هذه الصور النمطية السلبية عن المراة وعن فيما اذا كانت ستسهم سلبا ام ايجابا في احداث تغيير في حياة المراة.

الكلمات المفتاحية: المراة,المراة اليمنية, الصورة, الصور النمطية, ديمومة, سلبي

 

منشور
2021-10-24
كيفية الاقتباس
, M. A.-H. (2021). Negotiating the Image of Yemeni Women in Wajdi al-Ahdal’sA Land without Jasmine (2012). Albaydha University Journal, 3(2), 1135-1145. استرجع في من https://baydaauniv.net/buj/index.php/buj/article/view/204