دور الثقافة الشعبية في الحفاظ على الهوية الوطنية اليمنية (دراسة تحليلية لعدد من الأمثال الشعبية اليمنية)

  • عبد الله قاسم علي الظبياني قسم علم الاجتماع - كلية الآداب-جامعة صنعاء

الملخص

يهدف هذا البحث إلى التعريف بهذا اللون من التراث الثقافي وإبرازه للأجيال, وربط الإنسان اليمني بجذوره الثقافية الأصيلة, والسعي نحو ترسيخ الهُوية الوطنية وصيانتها والمحافظة عليها والعمل على إحياء هذا اللون الثقافي والتمسك به ومعايشته, والدعوة إلى توثيقه في التقنيات الحديثة, فيمحاولةٍ لإيجاد رؤية لكيفية توظيف الثقافة الشعبية في الحفاظ على الهوية الوطنية, وتكمن أسباب اختيار الموضوع في التراجع الملحوظ لبعض عناصر الثقافة الشعبية, حيث صار ينظر إليها من قبل البعض على أنها صورة من صور الرجعية والتخلف الثقافي, وتكمن أهمية هذا البحث في فتحه الباب أمام الدارسين والمهتمين للبحث حول قضايا الثقافة الشعبية اليمنية والهوية الوطنية, اعتمد هذا البحث في جمع البيانات على المصادر النظرية المكتبية, بالإضافة إلى ذاكرة الباحث واستخدام التحليل منهجاً وأداةً, ومن أهم النتائج التي توصل إليها هذا البحث وضع رؤية لكيفية توظيف الثقافة الشعبية في الحفاظ على الهوية الوطنية, وقد اقترح هذا البحث بعض المقترحات التي من شأنها أن تجعل الثقافة الشعبية تؤدي دورها في تشكيل الشخصية والهوية الوطنية والحفاظ عليها, وقدمت عدداً من المقترحات والتوصيات منها دمج عدد من الأمثال الشعبية ضمن المقررات الدراسية بشكل يتناسب مع المستويات العمرية والمراحل الدراسية المختلفة.

Abstract

This study aims to introduce popular proverbs as an element of popular culture, to highlight them for generations, to link the Yemeni human being with his original cultural roots, to strive to consolidate, maintain and preserve the national identity, to work to revive this cultural pattern and adhere to it, and call for documenting it by using modern technologies. In an attempt to find a vision of how popular culture can be used to preserve the national identity.

The reasons for choosing the subject lie in the noticeable retreat of some elements of popular culture, including popular proverbs, as popular culture is perceived by some people as a form of reactionary and cultural backwardness.

The importance of this research stems from the fact that it opens the way for scholars and interested people to research and investigate the issues related to Yemeni popular culture and national identity. The study adopted the analysis as an approach and a tool.

Among the most important findings of the study is the development of a vision on how to employ popular culture in preserving the national identity.

The study suggested a number of proposals that would enable the popular culture to play its role in preserving the national identity, and provided a number of recommendations including the integration of a number of popular proverbs within the academic curriculum in a manner commensurate with the age levels and the different schooling stages.

 

منشور
2021-10-24
كيفية الاقتباس
ع. ا. ق. ع. ا. (2021). دور الثقافة الشعبية في الحفاظ على الهوية الوطنية اليمنية (دراسة تحليلية لعدد من الأمثال الشعبية اليمنية). Albaydha University Journal, 3(2), 1068-1078. استرجع في من https://baydaauniv.net/buj/index.php/buj/article/view/197