واقع دراسة جدوى البرامج والمشاريع في الجامعات اليمنية

  • ياسين محسن محمد العماري قسم الإدارة وأصول التربية، كلية التربية، جامعة إب -الجمهورية اليمنية

الملخص

هدف البحث إلى التعرف على واقع دراسة جدوى البرامج/المشاريع في الجامعات اليمنية، ولتحقيق ذلك تم استخدام المنهج الوصفي، بأسلوبه التحليلي؛ لوصف طبيعة دراسة الجدوى في الجامعات اليمنية، وتكونت عينة البحث من (32) فرداً من القيادات الأكاديمية والإدارية بالجامعات اليمنية(صنعاء، عدن، تعز، إب)، تم اختيار بطريقة قصدية، وتم استخدم الاستبانة كأداة لجمع البيانات والمعلومات، وتوصل البحث إلى العديد من الاستنتاجات أبرزها: أن السياسات المعتمدة في إنشاء البرامج/المشاريع بالجامعات اليمنية تتسم بالتقليدية بناءً على أمزجة القائمين عليها وليس بناءً على فريق متخصص ذو خبرات متعددة، وأن معظم البرامج/المشاريع التي يتم أنشائها في الجامعات اليمنية لم تجر لها دراسات جدوى وافية وشاملة قبل أنشائها، وإن حصل شيء من ذلك فإنها غير مبنية على أسس علمية ومعلومات دقيقة، وفي ضوء ذلك قدم البحث العديد من التوصيات والمقترحات.

الكلمات المفتاحية: الجدوى، دراسة الجدوى، الجدوى المبدئية، الجدوى التفصيلية، البرامج، المشاريع.

Abstract:

The aim of the research is to identify the reality of the feasibility study of programs / projects in Yemeni universities, To achieve this, the descriptive method was used, with its analytical method. To describe the nature of the feasibility study in Yemeni universities. The research sample consisted of (32) individuals from academic and administrative leaders in Yemeni universities (Sana'a, Aden, Taiz, Ibb). It was chosen in an intentional way, and the questionnaire was used as a tool for collecting data and information, and the research reached many conclusions, most notably: That the policies adopted in establishing programs / projects in Yemeni universities are traditional based on the temperaments of those in charge and not based on a specialized team with multiple experiences, and that most of the programs / projects that are established in Yemeni universities have not conducted adequate and comprehensive feasibility studies before their establishment, and if anything happens. From that, it is not based on scientific foundations and accurate information, and in light of this, the research presented many recommendations and proposals.

Keywords: feasibility, feasibility study, initial feasibility, detailed feasibility, programs, projects.

منشور
2021-10-18
كيفية الاقتباس
ياسين محسن محمد العماري. (2021). واقع دراسة جدوى البرامج والمشاريع في الجامعات اليمنية. Albaydha University Journal, 3(2), 624-657. استرجع في من https://baydaauniv.net/buj/index.php/buj/article/view/169